Happy holidays

11 december 2014 - Alameda, California, Verenigde Staten

Vandaag maar weer is een update. Het is een grote chaos hier omdat ik deze week mijn finals had. Daardoor is er ook weinig spannends gebeurd. Vandaag is school gecanceld omdat er een “storm” in de Bay Area is. Je kunt het vergelijken met een zware herfstdag in Nederland met veel regen en wind. Dit geeft me mooi de gelegenheid om even een blog te typen. Hieronder een overzicht van de afgelopen weken:

Zondag 23 november zijn Pam, Barry, ik en nog 3 vrienden van Pam en Barry naar het Winchester Mystery house in San Jose geweest. Het Winchester Mystery House is een villa met 160 kamers. Volgens verhalen geloofde Sarah Winchester dat het huis behekst werd door de geesten van mensen die het slachtoffer waren geworden van geweren van Winchester en dat zij alleen tot rust zouden komen als zij bleef voortbouwen. Het huis heeft trappen en deuren die nergens naartoe leiden. Ook staat het getal 13 centraal. Zo heeft elke kamer bijvoorbeeld 13 ramen.

Maandag 24 november had ik gewoon school. ’s Avonds ben ik met Pam en Barry uit eten geweest in een cafe restaurant in Oakland.

Deze week was erg kort. Ik had maar 3 dagen school want donderdag was het Thanksgiving. Bijzonder om dat een keer mee te maken. Zeker aangezien wij dat niet hebben in Nederland. Deze hele dag stond in het teken van bakken en lekker eten. Twee vriendinnen zijn hier ook blijven eten en ik heb kennis gemaakt met een aantal familieleden van Pam en Barry. Het was super gezellig en we hebben veel en heel traditioneel gegeten: onder andere Kalkoen, aardappelpuree, stuffing en pumpkin pie.

Vrijdag 28 november was het Black Friday, iets wat we in Nederland ook niet kennen. Daarom wilde ik wel graag zien hoe het er hier aan toe gaat. Het plan was om samen met mijn twee medelanders naar San Francisco te gaan en daar te kijken of er wat leuks te scoren was voor een mooie prijs. Helaas bestaat racisme hier nog steeds en speelde het Ferguson verhaal een grote rol. Er waren wat protesten in West-Oakland waardoor ik niet met de Bart in de stad kon komen. Uiteindelijk ben ik met de Ferry naar de stad gevaren. Black Friday, in 1 woord wauw. 1 keer maar nooit meer. Mensen kopen hier 5 tv’s in één keer alleen omdat ze dan de discount krijgen. Wat moet je in hemelsnaam met 5 tv’s?! Oh well.. 1 grote chaos in de stad, je kon over de koppen lopen. Ik heb uiteindelijk ook niets gekocht. Ik betaal liever iets meer dat ik rustig kan shoppen dan dat ik moet vechten om de spullen en een leuke discount krijg.

Zaterdag kwam Fé hierheen en zijn we samen met Pam en Barry naar een winetasting in Livermore gegaan. De winetasting werd opgevolgd door een beertasting. Rond 6 uur waren we weer thuis. We hebben nog pizza gegeten en Magic Mike gekeken. Het was super gezellig!

Dinsdag 2 december ben ik samen met Fé naar een reading geweest bij de Nederlandse Ambassade. Het ging over het (Nederlandse) boek: Sillicon Valley. Wat kunnen wij leren van Sillicon Valley en wat kan Sillicon Valley leren van ons. Het was erg interessant! We vonden het wel allebei heel raar om weer overal om ons heen Nederlands te horen. Het wordt zo normaal dat je alleen Engels hoort dat het raar is om je eigen taal weer overal te horen.

Vrijdag zijn Marieke, Pam, Barry, twee vrienden van Pam en Barry en ik naar een teaparty geweest in Oakland. Numi tea gaf een feest (doen ze elk jaar) om geld op te halen voor het goede doel. Hierna zijn we doorgerold naar een Tiki bar waar we een aantal cocktails hebben gedronken. Marieke had de Bart gemist dus ze is blijven slapen. Super leuk!

Zaterdag hebben we de kerstboom versierd. De kerstboom stond al een week, maar de haakjes waren kwijt. Op het moment dat de kerstboom versierd was hebben we de oude haakjes weer gevonden. Zal je altijd zien. ’s Avonds vierde Barry zijn verjaardag en heb ik weer aardig wat nieuwe mensen leren kennen.

Zondag zijn Marieke en ik naar Livermore gegaan om te shoppen in een outlet mall. Ik heb helaas niets gekocht, maar Marieke is goed geslaagd.

Sinterklaas mocht hier in San Francisco ook niet ontbreken, dus besloten de Nederlanders van school samen te komen en een cadeautjesspel te doen. Ook de pepernoten en chocolademunten ontbraken niet.

Verder gebeurt er deze week weinig. Morgen heb ik een TOEFL test. Dit is een toets die je Engels niveau toetst. Na deze toets heb ik VAKANTIE!! Nog een week voordat Michel komt. Can’t wait!

1. Duco:
    11 december 2014
    Leuk verhaal, gaaf om er ook wat foto's bij te zien! Lijkt me heel leuk om die traditionele Amerikaanse dingen zoals Thanksgiving mee te maken. Hoop dat je het naar je zin hebt en fijn dat je Michel volgende week weer kan zien! Xx
  2. Marian:
    11 december 2014
    Het gaat nu allemaal goed zo te lezen. Ben blij dat je het nu zo naar je zin hebt. Ik zal Michel veilig op Schiphol afzetten donderdag.
  3. Carola Groenen:
    Leuk!
  4. Giovanna:
    11 december 2014
    Heeeeeel leuk! Tof ook dat je naar de ambassade bent geweest en Black Friday hebt meegemaakt. Na morgen lekker genieten van je vakantie en Michel! XXX
  5. Alice:
    12 december 2014
    Wat beleef je een leuke dingen allemaal. Fijn om te lezen.
    Nog even en dan zie je Michel weer. Lekker samen genieten. xxx
  6. Agnes:
    14 december 2014
    Lieve Iris, deze trip geeft je een hoop nieuwe dingen.
    Fijn dat je het zo hebt getroffen bij het gezin en dat je zo betrokken word. Dat lijdt je goed af en ontdek je het echte Amerikaanse leven.
    Geniet er maar van zolang het duurt en zo lekker samen als je mannetje weer bij je is. liefs en dikke knuffel van je fam. (Agnes).
  7. Frie:
    17 december 2014
    Hoi Iris,

Fijn dat Michel naar je toe komt. Prettige feestdagen!
    Piet en Frie